Då var det gjort, om man vill provocera
någon i kulturkretsar 2012, då ska man hänga ut en konstform och ifrågasätta
dess existens. Aase Berg gör precis detta i en debattartikel i DN 2012-02-13
där hon förklarar att teater inte är någonting för henne då hon inte kan
relatera till de ”uppburna skådespelarna som orerar på scenen”.
Varför upprör då dessa pubertala
åsikter i så hög grad att bland annat Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri i
ett svar till Aase Berg daterat 2012-02-14 känner sig manad att försvara
teatern som konstform? Bakgrunden till denna panik över ett angrepp på teatern
står att finna i alliansens kulturpolitik. Då alliansen vill omvandla kulturen
till ett marknadsanpassad vakumhål- där kultur endast har existensberättigande
om den är anpassad efter den fria marknadens krafter. Med en sådan agenda krävs
det att kulturarbetare håller ihop, det krävs att vi gör gemensam sak och visar
upp en enad front för att stå pall mot alliansens kulturmord. I ett mer
välmående kulturklimat hade Aase Bergs utspel inte väckt särkilt starka
reaktioner men med alliansens kulturpolitik som bakgrund blir Aase Bergs text
en spricka i fasaden som reaktionära krafter kan använda för att påstå
absurditeter i stil med ”teater är finkultur och finkultur är inget för vanliga
människor”. Ett argument som
faller redan på sin brist i att identifiera det man säger sig förakta. Här
kommer vi också in på det löjeväckande i Aase Bergs resonemang. Hur kan man
vara emot teater i allmänhet? Att inte gilla teater är som att inte gilla film.
En ståndpunkt väldigt få tycks vara beredda att inta. Aase Berg försöker
ursäkta sin arroganta hållning till teater med att hon ska försöka bli bättre
på att stå ut med teater, hon ska försöka ha överseende med denna form av
kultur. Att som kulturskribent hävda att man ”inte begriper sig på” teater är
ren nonchalans och lathet och som Aase Berg själv skriver längre ner så behöver
inte all kultur vara enkel. Vidare så ifrågasätter jag Aase Bergs
teatererfarenheter stark. Vad är det egentligen för teater hon har sett om
hennes bild av teater 2012 är uppburna skådespelare som orerar på scen? Kanske
har Aase Berg missat att det finns mer teater än den som spelas på Dramaten?
Vad är det för teater hon talar om, faller barnteater, improvisationsteater,
forumteater och dansteater in i Aase Bergs teaterbegrepp? Det tycks snarare som om Aase Berg
sätter likhetstecken mellan naturalistisk teater och teater.
Aase Bergs artikel är i sin
barnsliga arrogans mer ett uttryck för viljan att uppröra (och här spelar jag
henne rakt i händerna) än välformulerad kritik till en konstart som behöver
ifrågasättas och analyseras för att utvecklas. För även om kritiken Aase Berg
riktar mot teatern är onyanserad och dåligt uppbackad så bör det ringa
varningsklockor för alla teaterarbetare. Vad är det som gör att teatern
uppfattas som svår? Och med svår menas svår som ett hinder, inte som en
utmaning. Hur ska teatern göra för engagera och intressera fler 2012?
Jag är helt övertygad om att det
varken är form eller innehåll som är problemet då jag vågar sticka ut hakan och
påstå att det finns någonting för alla på landets scener i år. Snarare tror jag
att teatern måste vissa sin mångfald, sin påfågelsprakt för de som inte ser sig
själv som teaterbesökare och inte framstå som en gammal vingklippt kråka utan
potential att engagera. Teaterarbetarna måste våga tala om teater, måste våga
kontextualisera, måste våga analysera och framförallt måste de våga debattera
sin konstform. Teaterarbetarna får inte lov att självcensurera sig, de måste
våga synliggöra sin kunskap för att på så vis legitimera den, det är bara så
det goda teatersamtalet kan utvecklas. Och i en miljö där ett sådant samtal
existerar blir inte sensationsskriverier som Aase Bergs artikel nödvändiga. Avslutningsvis
vill jag uppmana Aase Berg eller vem som helst som ”hatar teater” att maila mig
på alex.tenghamn@gmail.com så
lovar jag att tipsa om teater som sträcker sig långt bortom uppburna skådespelare
som orerar på scen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar